Bæredygtighedsstrategi

En bæredygtighedsstrategi sætter rammer og retning for jeres arbejde med bæredygtighed

Hvordan udvikles en bæredygtighedsstategi?

Thybo & Co bruger Forandringstræet som metode til at udvikle en bæredygtighedsstrategi

Jeres grønne omstilling

Bo Immersen har erfaringer med at hjælpe mange forskellige organisationer med at udarbejde bæredygtighedsstrategier, fx vandrehjem, destination, tøjbrand og produktionsvirksomhed.

En bæredygtighedsstrategi sætter rammer og retning for jeres arbejde med bæredygtighed. Her beskriver I jeres udgangspunkt, jeres grønne ambitioner og målsætninger samt hvordan I vil nå dem og systematisere jeres indsats. Med andre ord, så beskriver bæredygtighedsstrategien hvordan jeres grønne omstilling skal foregå, og hvordan I kommer i mål.

Thybo & Co har lavet bæredygtighedsstrategier for eksempelvis Destination Limfjorden, Oh So Quiet, Danhostel Skanderborg, ELSK og Trykkeriet Friheden. Derudover har vi bidraget Destination Sønderjyllands bæredygtighedsstrategi som underleverandør for Orange Elevator.

Forandringstræet

Thybo & Co bruger Forandringstræet som metode til at udvikle bæredygtighedsstrategier.

Forandringstræets rødder er jeres udgangspunkt. Det er jeres kultur, værdier og visioner m.v., vi bygger strategien på. 

Træets stamme med de fire spørgsmål udgør et strategisk niveau. Jeres svar på de spørgsmålene, sætter de overordnede rammer og retning:

  • Hvad er jeres største miljøpåvirkninger?
  • Hvad forventer kunderne af jer?
  • Hvad brænder I for – Hvad er jeres motivation og ambitioner?
  • Hvad kræver love og regler?

Forandringstræets grene med de syv spørgsmål udgør det konkrete niveau, og giver hjælp til at finde de rigtige og mest værdifulde målsætninger og grønne løsninger for virksomheden. 

Se mere om forandringstræet her

Forandringstræets grene

Hvis bæredygtighedsstrategien også skal indeholde konkrete målsætninger og forslag til grønne løsninger, kan de syv spørgsmål i forandringstræets grene bidrage til at finde de rigtige og mest værdifulde grønne løsninger for virksomheden.

  • I hvor høj grad skal løsningen baseres på brug af teknologi?
  • I hvor høj grad skal løsningen baseres på adfærdsændringer?
  • I hvor høj grad skal løsningen forankres i organisationen gennem læring?I hvor høj grad skal forandringen være mærkbar for kunderne?
  • I hvor høj grad ønskes brandingværdi?
  • Hvilke miljøgevinster ønskes?
  • Hvad må omkostningerne være?

Klar til at tage skridtet?

Thybo & Co er passioneret omkring at hjælpe din virksomhed med at nå dine miljømål og forbedre din bæredygtige profil

Bo Immersen, Thyboogco, ambassadørprisen, miljø, bæredygtighed